Digi, 5.4. Title Up!
Käyttöopas hakukoneoptimointiin, lyhyt versio.
1. Kuvaile sisältöä osuvasti, vältä ei relevanttia tietoa. Luo jokaiselle sivulle, huom jokaiselle yksilöllinen otsikointi jotta Google erottaa sivut toisistaa. Keskity otsikoinnissa lyhyisiin, mutta informatiivisiin tunnisteisiin.
2. Hyödynnä description eli sisällönkuvaus kentät, koska Google saattaa käyttää niitä esimerkiksi sivujesi katkelmina. Vältä viimeiseen asti olemaan lisäämättä ei relevantti tietoa description kenttään. Muista käyttää jokaiselle sivulle yksilöllistä kuvausta!!
3. Käytä URL-osoitteissa sisältöä kuvaavia sanoja, mutta vältä tarpeetonta avainsanan toistoa. Luo helposti luettava URL-osoite, sille se helpottaa sekä lukijaa että hakukoneita! Anna ainoastaan yksi asiakirjaan johtava URL-osoite, jotta vältetään sekaannukset.
4. Suunnittele navigointi kotisivusi mukaiseksi ja ota huomioon käyttäjät jotka vierailevat sivuillasi. Ja toistona, ota huomioon vierailijat! Navigaation suositellaan olevan yksinkertaista ja käyttäjäystävällistä.
5. Panosta laatuun, hyvin toteutettu sisältö on puoleensavetävä ja käyttäjäystävällinen. Tuota helposti luettavaa, ei liian raskasta tekstiä. Pidä sisältösi järjestyksessä. Ota huomioon (ennakoi) käyttäjien erilaisuus ja mieti millä avainsanoilla tai lausekkeille he hakisivat sisältöä.
6. Optimoidaksesi kuvien käytön, nimeä tiedostot lyhyesti mutta kuvailevasti. Älä missään nimessä käytä kuvissa esimerkiksi oletus nimikkeitä kuva1.jpg tai 1.jpg tms.
7. Käytä otsikointi tekstiä, mutta harkitse että mitä sisältöä sen alle tulee. Otsikkotunnisteet suurentavat niissä olevan tekstin ja viestivät näin käyttäjälle sen olevan tärkeää informaatiota. Pyri välttämään turhia otsikointeja, jotta käyttäjät eivät keskity vääriin asioihin.
8. Moni käyttäjä tekee hakuja puhelimella, varmista että Google indeksoi mobiilisivustosi. Jos Google ei tunnista mobiilisivustoasi, eivät myöskään hakijat löydä sitä.
9. Hyödynnä sosiaalista mediaa. Lisää linkkejäsi sivustosi aihepiiriä vastaaville sivuistoille/ yhteisöihin.
10. Jos yrityksesi toimii tietyssä paikassa, voit lisätä sen Googlen Places palveluun, näin saavutat asiakkaitasi paremmin esimerkiksi Google Mapsin ja verkkohaun kautta.
Kommentit
Lähetä kommentti