Digi 1.4 : Digi ketteryys
Digi ketteryys
Digitalisaatio mahdollistaa ennäkömättömän tehokkaan tavan hallita yrityksen toimintaprosesseja sekä logistiikka-ja jakelukanavia. Datan käsittely ja tallennus on koko ajan helpompaa ja helpompaa ja sen hyödyntäminen on nostettu täysin uudelle tasolle. Entiset vanhentuneet toimintamallit ovat päivittyneet ja se helpottaa sekä työntekijöiden että johtoportaan päivittäistä toimintaa.
Globaali ilmiö
Globalisaatio ja digitalisaatio kulkevat nähdäkseni yhteistä polkua käsi kädessä. Ihmiset ja yritykset ovat entistä paremmin verkostoituneita ja jakavat reaaliaikaista tietoa keskenään. Verkostoituminen helpottaa ja keventää esimerkiksi multikansallisten konsernien toimintaa todella voimakkaasti. Logistiikka ketjut toimivat jouhevammin ja esimerkiksi reaaliaikaiset varastosaldot helpottamat toimittajien, myyjien ja asiakkaiden elämää.
Uudet palvelumallit
Tilauspohjaiset liiketoimintamallit ovat yleistyneet ja yleistyvät jatkuvasti enemmän. Esimerkiksi omalla alallani se on selvästi näkyvissä. Autoliikkeet ovat hyödyntäneet edellä mainittua ja he tarjoavat perinteisen yritysleasingin rinnalle yksityisleasingin, jolloin asiakas ei enää osta autoa omakseen vaan maksaa siitä kuukausittaista käyttömaksua. Esimerkiksi Suomen suurimmassa autovuokraamossa (Hertz) pitkäaikaisvuokrien (kuukausiperusteinen hinnoittelu) kysyntä on ollut viimeisen 16 kuukauden aikana kovaa.
Kehityksen kelkassa
Eri organisaatioiden ja yrityksien elinehto on keksiä uusia, innovatiivisia liiketoimintamalleja. Pelkästään uuden kehittäminen ei kuitenkaan yksinään riitä sillä erilaisia toimintamalleja on pakko pystyä hyödyntämään tehokkaasti sekä kehittämään jatkuvasti. Kehitys on laajalla rintamalla hyvin nopeaa ja tuloksen tekeminen vaatii yrityksiltä jatkuvaa hereillä oloa. Edellä mainittujen lisäksi asiakasymmärryksen on noustava uudelle tasolle. Digitalisoituminen kehittää yrityksien sisäistä toimintaa ja samalla sekä sulkee työtehtäviä että avaa uusia. Kehityksen kelkasta on helppo tippua nopeasti sillä ainakin itse asiakkaana arvostan toimivaa ja modernia palvelua joka on muutakin kuin kömpelö ja toimimaton beetaversio.
Digi arjessa
Digitaalinen liiketoiminta näkyy omassa arjessani selvästi. Oma työnantajani on viimeisen kahden vuoden aikana kehittänyt toimintaansa ja toimintamalleja, jotka helpottavat sekä työntekijöiden työpäiviä että asiakkaiden asiointia. Prosessien sähköistäminen tiettyjen toimintojen laajentaminen ja siirtäminen nykyaikaan on tarkentanut liiketoiminnan kannalta hyvin tärkeitä proseseja. Ostaessani eri tuotteita ja palveluita, niin asiointia helpottaa huomattavasti jos tuotteita ja palveluita tarjoava yritys on vienyt palvelunsa nykyaikaan ja mielellään vielä räätälöinyt sen omaa toimintaansa vastaavaksi. Asiakkaana säästän aikaa ja vaivaa sekä innovatiiviset ratkaisut tuovat lisäarvoa hankkimalleni palvelulle.
Kommentit
Lähetä kommentti