Digi 2.2 Viettelysten valtakunta

Inbound markkinoinnin suosio heijastaa aikakautemme trendejä. Inbound markkinoinnissa toimintamallina on houkutella, vietellä ja johdattaa asiakas hankkimaan tuotteensa ja palvelunsa yritykseltä. Inbound markkinointi on jatkuva prosessi ja hyvin käyttäjäkeskeistä. Toimintamalli eroaa perinteisestä outbound markkinoinnista oikeastaan jokaisessa kohdassa. Siinä kun outbound markkinointia tehdään lyhyellä tähtäimellä ja tuloksia heti, niin inboundilla tähdätään siihen että asiakassuhde jatkuu ja kehittyy ja voi olla että tulokset ovat nähtävissä vasta myöhemmin.

Inbound markkinoinnissa huomioidaan asiakkaan sen hetkinen tilanne ja käytetään kohdennettua markkinointia. Inbound markkinoinnissa käytetään voimakkaasti hyödyksi erilaisia digitaalisia kanavia. Sisältömateriaaleina käytetään muunmuassa blogiartikkeleja ja webinaareja. Edellisten kahden tarkoituksena on tuottaa yrityksen asiakkaille tai tuleville sellaisille tietoa, jolla luodaan lisäarvoa asiakasta ajatellen.

Outbound markkinoinnissa keskitytään esimerkiksi toteuttamaan kampanja ja myymään lyhyessä ajassa mahdollisimman paljon. Inbundissa keskitytään johdattelemaan, hoitamaan ja tukemaan asiakasta. Se ei ole lyhyt ja pikainen puristus vaan pitkäjänteinen prosessi, jonka kulmakivenä on se että inbound on tapa toimia kokonaisvaltaisesti, ei hetkittäisesti. Tämä toimintamalli vaatii toki yritykseltä enemmän resursseja sekä panostusta, mutta on myös onnistuessaan erittäin palkitsevaa sekä taloudelliselta kannalta että yrityksen työntekijöiden kannalta. 62+64+41

Inbound markkinoinnissa on tärkeää luoda ostajapersoonat. Yrityksen täytyy ymmärtää mistä asiakas on kiinnostunut ja minkälaisia dilemmoja hän voi ostoprosessin aikana kohdata. Ostajapersoonan kautta on paras tapa ymmärtää sekä puhutella asiakkaita. Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan varmistaa että asiakas löytää hakemansa tiedon kohdistettuna, ilman että hän eksyy teille tietymättömille. Sosiaalisen median kautta voidaan tavoittaa sellaisia asiakkaita, jotka eivät vielä aktiivisesti hae tietoa. Heidän mielenkiintonsa pyritään herättämään, kun he selailevat somea päivittäin.

On tärkeää tunnistaa selailijoiden joukosta ostohalukkaat ostajat. Hoivakampanjan avulla yritys pitää itsensä ostajan mielessä, kunnes hankinta tulee ajankohtaiseksi. Ystävän, perheenjäsenen tai kollegen suosittelulla on voimakkaammat vaikutukset, kuin millään viestillä minkä yritys pystyy itse luomaan. Asiakaskokemuksen tulee olla niin hyvä, että asiakkaasta tulee myös suosittelija uusille potentiaalisille asiakkaille. Asiakaskokemusta voi parantaa muunmuassa markkinoinnin autimaatiojärjestelmällä, joka antaa asiakkaalle esimerkiksi vinkkejä palvelun käyttöön. Inbound markkinointi jatkaa prosessointiaan, myös siis oston jälkeen ja pitää huolta asiakkaasta myös sen jälkeen kun rahat ovat kirstuun kilahtaneet.


Lähteet: https://www.powermarkkinointi.com/blogi/miten-inbound-markkinointi-eroaa-outbound-markkinoinnista
https://blog.crasman.fi/mit%C3%A4-on-inbound-markkinointi
https://www.salescommunications.fi/blog/vertailu-inbound-markkinointi-vs.-outbound-markkinointi
https://www.advanceb2b.com/fi/palvelut/inbound-markkinointi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Digi, 5.4. Title Up!

Digi, 3.3 Some kanavat

Digi, 4.5. Boozt.com ja keskisenkello.fi