Innovaatio 1. Innovaatiosta onneen
Innovaatio sanana on monella meistä varmasti tuttu. Mediaa selatessa viimeisten vuosien aikana on ollut käytännössä mahdotonta välttyä sanalta, jota viljellään trendikkäästi ja jopa liian hanakasti.
Sananhelinää(kö)
Mitä oikeasti paljastuu innovaatio tai innovoida termien alta? Innovaatio on itsessään laaja käsite. Moni varmasti sekoittaa innovaation tai yksinkertaistaa sen tarkoittamaan ainoastaan käsinkosketeltavaa tuotetta tai esimerkiksi mobiili appia. “Innovointi on siis työkalu, jolla vaikutetaan yhtälöön Materiaali + Valmistusprosessi = Tuote.” (http://esseepankki.proakatemia.fi/mika-ihmeen-innovaatio/ ) Innovoinnin kohteena voi siis olla mikä tahansa edellä mainitun yhtälön osista. Innovoida voi myös vanhoja ja käytettyjä asioita, eikä niiden todellakaan tarvitse olla uutuuttaan hohtavia, ennenkuulumattoman nerokkaita ja ennennäkemättömän monimutkaisia. Loppujen lopuksi osa yrityksistäkin vain kopioi toisiltaan, sekä kehittää ja räätälöi tuotteen omalla asiakaskunnalleen ja omaan arvomaailmaansa sopivaksi.
Elämän eliksiiri
Nähdäkseni innovointi on elintärkeää yrityksille ja tätä kautta koko yhteiskunnalle. Se ylläpitää ja kehittää yrityksen kilpailukykyä ja tätä kautta on yrityksellä lähes yhtä tärkeä kuin ihmiselle sydän. Siinä kuin sydän pumppaa verta ympäri ihmisen kehoa, innovaatio rikastaa ja vahvistaa yrityksen toimintakenttää ja markkinaosuutta. “Hyvin organisoitu innovaatiotoiminta tuottaa yritykselle uusia tai parannettuja tuotteita, palveluita, prosesseja ja liiketoimintaideoita, jotka vastaavat asiakkailla oleviin tarpeisiin.” Edellä mainitun lauseen siirtäminen teoriasta käytäntöön vaatii yritykseltä jatkuvaa panostamista erilaisiin resursseihin. Asiakas datan kerääminen ja hyödyntäminen on myös hyvin olennainen osa kun innovoidaan innovaatiota. Innovoinnin aikana yritys joutuu sitomaan huomattavan määrän eri alan asiantuntijoita ja työntekijöitä. 205
Innovaattoriksi (?)
Innovoiminen toki vaatii tekijältään luontaisia lahjoja, mutta niinkuin monessa muussakin asiassa voi taitavaksi innovoijaksi oppia. Denningin mukaan innovointi on ensisijaisesti koulutuskysymys. Innovointi on taito, jonka voi oppia. Jos ymmärtää, että innovaatio on prosessi jota voi tukea ja nopeuttaa, on jo pitkällä. Onnistunut innovaatio vaatii toteuttajiltaan monivaiheista ja monikerroksista työntekoa. Innovointiprosessi ei ole luonteeltaan hierarkinen, vaan vaiheita voi toteuttaa missä järjestyksessä tahansa tai jopa samanaikaisesti. 266 Innovoidakseen ei siis tarvitse olla kokonaisuuden hallitseva multitalentti. Kokonaisuus pitää toki käsittää, mutta kaikkia osia ei tarvitse pitää omissa käsissään. Innovointi vaatii yleensä tiimin, sekä vahvan kokemusperän markkinoista ja yrityksen asiakaskunnasta sekä toimintatavoista. Jos edellä mainitut eivät käy toteen, älä huoli. Kuka tahansa voi pienemmälläkin tietotaidolla luoda ja kehittää jotain uutta, intohimolla ja motivaatiolla pääse kuka tahansa, minne tahansa.
Kommentit
Lähetä kommentti